Mekanisk centrifugal mekanisme finder man i knast coveret bag tændingsmodulet, skruet fast på knasten(1970 – op Big twin)

Mekanisk ”advance” mekanisme fungerer ved hjælp af centrifugalkraften, som får svingklodserne til at overvinde fjederens træk, når motoren stiger i omdrejninger. Herved opnår man endnu tidligere tænding BTDC.

Originale slyngklodser og fjedre er lavet til at give fuldt udslag (advance) ved 2000 rpm.

Hvis man ønsker hurtigere "advance" kan man bruge Svagere fjeder eller tungere slyngklodser og omvendt hvis man ønsker langsommer "advance".

Original mekanisk advance (slyngklodser og fjeder) giver omkring 30˚ centrifugal advance. Tændings tidspunkt er 35˚ BTDC (originalt) ved fuld advance (over 2000rpm) og 5˚ BTDC i stilstand (0 rpm også Kaldes statisktiming).

Den tid der er mellem tændings tidspunktet og til stemplet når TDC beregner man i grader af krumtappens rotation. Jo større antal grader før TDC jo mere "ADVANCED" er timingen. Reducere man gradtallet før TDC snakker man om at "RETARDE" timingen.

Hvis tændingstidspunktet er stillet for ”advanced” vil man ved start opleve ”kickback”

Dette er fordi forbrændingstrykket bliver for højt før stemplet er i top og vil derfor presse stemplet tilbage i cylinderen.

Alle motorer er forskellige og kræver forskellige tændingstidspunkter.

Normalt ligger start up (statisk timing) og tomgang imellem 0˚ og 15˚ BTDC og mellem 27˚ og 42˚ BTDC ved ”full advance”

Du er altså nødt til at vide to ting om din motor.

Hvor den går bedst i tomgang og ved ”full advance” inden du modificerer din mekaniske tænding. For at finde tændings tidspunkt ved ”full advance” skal man lave en test kørsel.

Sæt tændings tidspunktet "full advance" mellem 27˚og 42˚ BTDC (std er 35˚) ved hjælp af en tændings pistol. Bedste tændingstidspunkt i tomgang finder man ved at stille på tændingen i tomgang. Stil den der hvor den går bedst i tomgang og hvor den starter bedst.

Brug en tændings pistol til at finde det aktuelle tomgangs tændingstidspunkt i grader.

Husk Motorer er forskellige, men mange kan lide 10˚ til 15˚ BTDC i tomgang.

Hvis man køre med 4 tændrør formindsker man forbrændings tiden og man kan derfor sætte tændingen 5-8˚ senere (retarded)

Her er 2 eksempler: Du kører med dobbelt tændrør og vil derfor sætte tændingen 5˚ retarded. Altså 30˚ ”full advance” er jo 35˚ normalt (over 2000 rpm). Hvis du sætter den på 30˚ ”full advance” og husker på at svingklodserne har 30˚ udsving havner du på o˚ i statisk timing/start op . Du har måske fundet ud af at den starter og går bedst i tomgang ved 10˚BTDC. For at rette op på dette skal man reducere den fulde "centrifugal advance" til 20˚ så kan man dreje tændingen ind på 10˚ før BTDC i tomgang og 30˚ BTDC "full advance". Det gøres ved at at sætte en større pin i centrifugal mekanisme, så den ikke kan avancere så meget - nemlig kun 20˚ (se billede)

I et andet eksempel kan vi forestille os at motoren starter og går bedst i tomgang ved 15˚ BTDC og 35˚BTDC ved ”full advance”. Tager vi de 15˚ i tomgang og trækker fra de 35˚ ”full advance” får vi 20˚ tilbage. Men ved at sætte en støre pin i centrifugal mekanisme (se billede) kan vi jo reducere den totale centrifugal advance. Med en .025" (0, 635 mm) større pin i reducerer du den totale centrifugal advance med 10˚ (30˚ "full advance" minus 10˚ = 20˚ "advance") Du vil nu kunne stille tænding på 35˚ fuld advance og 15˚ i tomgang.

Originale pinde er omkring .187" (4.67mm) i diameter. Du skal måske helt op på .250" (6,35mm) i diameter.